Η διδασκαλία των μαθηματικών για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι εύκολη υπόθεση.
Οι καθηγητές μαθηματικών χρειάζεται να είναι καταρτισμένοι, ενθαρρυντικοί, αλλά και απαιτητικοί, χωρίς να χάνουν την ενσυναίσθησή τους.
Ο συνδυασμός αυτών των στοιχείων τους επιτρέπει να εμπνέουν τους μαθητές τους, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι διαθέτουν την απαραίτητη αυτοπειθαρχία για να παραμείνουν συνεπείς στη μαθησιακή τους πορεία.
Οι Δυσκολίες στην Ανάγνωση και τη Γραφή Επηρεάζουν τη Μάθηση των Μαθηματικών
Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που προκαλεί προβλήματα στην ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία και την επεξεργασία πληροφοριών.
Η δυσλεξία δεν επηρεάζει μόνο την ανάγνωση και τη γραφή. Επηρεάζει και τη μαθηματική κατανόηση, καθώς οι αριθμοί, τα σύμβολα και οι πράξεις απαιτούν μνήμη και συγκέντρωση.
Οι μαθητές με δυσλεξία ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα μαθηματικών, καθώς η επεξεργασία αριθμητικών συμβόλων και εννοιών απαιτεί μνήμη και συγκέντρωση — δεξιότητες που δυσκολεύονται να αναπτυχθούν χωρίς τη σωστή καθοδήγηση.
Οι δυσκολίες αυτές δεν επηρεάζουν μόνο την ακαδημαϊκή πορεία ενός ατόμου, αλλά και την καθημερινότητά του, καθώς επηρεάζουν τη βραχυπρόθεσμη μνήμη, τη συγκέντρωση και την οργάνωση.
Αν και συνήθως συνδέεται με προβλήματα ανάγνωσης, η δυσλεξία επηρεάζει επίσης την κατανόηση μαθηματικών εννοιών και μπορεί να δυσκολέψει ένα παιδί να αναπτύξει βασικές δεξιότητες στα μαθηματικά.
Όποια κι αν είναι η φύση της μαθησιακής δυσκολίας ενός παιδιού, είναι σημαντικό να μη νιώσει πίεση ή απογοήτευση κατά τη μελέτη, ώστε να μην κινδυνεύσει να μείνει πίσω σε σχέση με τους συμμαθητές του.
Το πώς μελετά ένα παιδί με δυσλεξία εξαρτάται από το αν ο τρόπος διδασκαλίας του ταιριάζει στις ανάγκες του. Η μάθηση πρέπει να είναι βιωματική, πολυαισθητηριακή και γεμάτη κίνητρα, ώστε να αποφεύγεται η απογοήτευση και να ενισχύεται η αυτοπεποίθησή του.
Όπως κάποιοι μαθητές μαθαίνουν καλύτερα με εικόνες και άλλοι μέσα από πράξη, έτσι και τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν τις δικές τους προτιμήσεις. Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα βοηθητικό όταν η ίδια πληροφορία παρουσιάζεται με περισσότερους από έναν τρόπους.
Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν μια ολοκληρωμένη κατανόηση του θέματος των μαθηματικών και να θέσουν τις βασικές μαθηματικές βάσεις για πιο σύνθετες πράξεις.

Για ισχυρότερες βάσεις από νωρίς, δες πώς η πρώιμη μάθηση μαθηματικών στο νηπιαγωγείο ενισχύει την αυτοπεποίθηση και τη σταδιακή πρόοδο.
Η Πολυαισθητηριακή Προσέγγιση στη Διδασκαλία των Μαθηματικών
Αυτή η προσέγγιση χρησιμοποιεί αισθήσεις όπως η όραση, η ακοή, η αφή και η κίνηση για τη μεταφορά και τη διατήρηση πληροφοριών.
Πώς μπορεί όμως να εφαρμοστεί στην πράξη;
Οπτική Μάθηση
Όταν διδάσκετε μαθηματικά σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία, είναι σημαντικό να κάνετε τις μεθόδους μάθησης όσο το δυνατόν πιο οπτικές.
Χρησιμοποιήστε κάρτες επανάληψης για να γράφετε τύπους ή να σχεδιάζετε παραδείγματα.
Εντάξτε διασκεδαστικές δραστηριότητες στα μαθήματά σας, καθώς τα παιχνίδια με αριθμούς βοηθούν τα παιδιά με δυσκολίες στα μαθηματικά να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία χωρίς να νιώθουν πίεση.
Τα παιδιά μπορούν επίσης να εξασκούνται σε διαδικτυακά παιχνίδια μαθηματικών, μέσα από δωρεάν ιστότοπους γεμάτους δραστηριότητες για εξάσκηση στην αρίθμηση, τον χρόνο, τις πράξεις, τα κλάσματα ή την επίλυση προβλημάτων.
Από την οπτική γωνία του μαθητή, αυτή η προσέγγιση στη μάθηση είναι πιο ενδιαφέρουσα και ανταποδοτική, καθώς η ολοκλήρωση εκπαιδευτικών παιχνιδιών και μαθηματικών παζλ συνοδεύεται από ένα αίσθημα ολοκλήρωσης. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της αυτοεκτίμησης και της εμπιστοσύνης στις ικανότητες και τις μαθηματικές του δεξιότητες.
Τα χρώματα μπορούν επίσης να είναι εξαιρετικά χρήσιμα για παιδιά με δυσλεξία και άλλες Διαταραχές Μάθησης, καθώς χρησιμεύουν ως οπτικό βοήθημα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση του υλικού επανάληψης σε θέματα ή ομάδες και τη διάκριση ιδεών.
Για παράδειγμα, μπορείτε να γράφετε τις δεκάδες με ένα συγκεκριμένο χρώμα στον πίνακα ή να χρησιμοποιείτε έγχρωμα φύλλα για σημειώσεις — κάτι που βοηθά ιδιαίτερα παιδιά που είναι ευαίσθητα στην έντονη αντίθεση του μαύρου με το λευκό.
Βρες συγκεντρωμένες ιδέες και παιχνίδια μαθηματικών με απλά βήματα για γονείς, ώστε η εξάσκηση να γίνεται ευχάριστα στο σπίτι.
Διαχείριση Χρόνου
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες συχνά έχουν αδύναμη αίσθηση του χρόνου, γεγονός που τα δυσκολεύει να συγκεντρωθούν για μεγάλα διαστήματα.
Αποσπώνται εύκολα όταν χρειάζεται να παρακολουθήσουν μια μακροσκελή εξήγηση ή βίντεο διάρκειας άνω των 10 λεπτών.
Επιπλέον, λόγω της αδύναμης βραχυπρόθεσμης μνήμης, μπορεί να δυσκολεύονται να κρατήσουν σημειώσεις και να ακολουθήσουν οδηγίες. Γι’ αυτό, κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών, είναι σημαντικό να οργανώνετε τον χρόνο σας σε μικρές, εστιασμένες ενότητες μάθησης.
Υποστηρίζοντας Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες στα Μαθηματικά
Το πιο σημαντικό είναι να παίρνετε τον χρόνο σας. Μην πιέζετε τα μαθήματα και δώστε στο παιδί αρκετό χρόνο για να αντιγράψει από τον πίνακα και να κρατήσει τις δικές του σημειώσεις.
Επαναλάβετε τις οδηγίες όσες φορές χρειάζεται, δίνοντας έμφαση στις βασικές λέξεις και έννοιες, ώστε ο μαθητής να εξοικειωθεί με τη σωστή χρήση της μαθηματικής ορολογίας.
Κάθε μαθητής μαθαίνει με τον δικό του ρυθμό — το καθήκον μας είναι να τον ανακαλύψουμε.
Συγκέντρωση και Κίνητρο
Το προφίλ παιδιού με δυσλεξία συχνά χαρακτηρίζεται από υψηλή δημιουργικότητα, οπτική αντίληψη και φαντασία, αλλά και από δυσκολία στη συγκέντρωση για μεγάλα διαστήματα ή στην επεξεργασία γραπτών πληροφοριών. Αυτά τα χαρακτηριστικά πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά τη διδασκαλία, ώστε η εμπειρία μάθησης να είναι πιο αποτελεσματική και ευχάριστη.
Κάντε συχνά διαλείμματα. Τα παιδιά με δυσλεξία είναι πιο αποδοτικά όταν συγκεντρώνονται για μικρά χρονικά διαστήματα και έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν.
Αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας αποσπάται εύκολα ή χρειάζεται ενίσχυση στην αυτοπεποίθησή του, δοκιμάστε πιο δημιουργικές μεθόδους. Μπορείτε να δείτε πώς τα μαθηματικά στο σπίτι μπορούν να γίνουν παιχνίδι και να ξαναζωντανέψουν το ενδιαφέρον του για τη μάθηση.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζονται εναλλαγή δραστηριοτήτων — μην διστάζετε λοιπόν να αλλάζετε συχνά θέμα ή είδος άσκησης. Αυτό διατηρεί το ενδιαφέρον τους ζωντανό και τη γνώση «φρέσκια».
Η δυσλεξία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες δεν εμποδίζουν τη μάθηση — απλώς την επιβραδύνουν. Όταν όμως μαθητής και δάσκαλος εξοικειωθούν μεταξύ τους και με το αντικείμενο, η πρόοδος μπορεί να είναι εντυπωσιακή. Έτσι, το παιδί μπορεί να αποκτήσει σιγουριά και να εξελιχθεί σε αυτόν τον μικρό «μαθηματικό» που πάντα ήθελε να γίνει.
Παροχή Επαρκούς Υποστήριξης
Οι μαθησιακές δυσκολίες επηρεάζουν την ικανότητα συγκράτησης και επεξεργασίας πληροφοριών — ειδικά τη βραχυπρόθεσμη και την ενεργή μνήμη.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό, είναι καλό ο εκπαιδευτικός να προσφέρει έντυπο υλικό και σύντομες περιλήψεις κεφαλαίων που λειτουργούν ως οπτικά βοηθήματα κατά την επανάληψη.
Χρησιμοποιήστε οπτικούς δείκτες όπως αριθμούς, υπογραμμίσεις ή αστερίσκους για να τονίσετε τα πιο σημαντικά σημεία.
Παράλληλα, αξίζει να δούμε πώς τα κοινωνικά στερεότυπα επηρεάζουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών. Διαβάστε για τις διαφορές ανά φύλο στα μαθηματικά και πώς το περιβάλλον μπορεί να διαμορφώσει τη στάση απέναντι στο μάθημα.
Οργάνωση και Δομή
Όταν παρέχετε βοήθεια στα μαθηματικά για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, ενθαρρύνετέ τα να οργανώνουν το υλικό και τις ιδέες τους. Αυτό τα βοηθά να βάζουν τάξη στη σκέψη τους και να κατανοούν καλύτερα τη σχέση ανάμεσα στις μαθηματικές έννοιες.
Όταν τα παιδιά οργανώνουν το υλικό τους, μειώνεται το άγχος και αυξάνεται η συγκέντρωση. Ενθαρρύνετέ τα να δημιουργούν δικά τους συστήματα σημειώσεων.
Δημιουργήστε μοντέλα οργάνωσης στο μάθημα και ενθαρρύνετε τα παιδιά να τα χρησιμοποιούν και στην καθημερινότητά τους.
Μερικές πρακτικές ιδέες:
- Χρησιμοποιήστε σύστημα χρωμάτων για να κατηγοριοποιήσετε ενότητες και να διευκολύνετε την επανάληψη.
- Ακολουθήστε σταθερή ρουτίνα. Τα παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται να προγραμματίσουν μπροστά, οπότε ένα ημερολόγιο στον τοίχο του δωματίου μπορεί να τα βοηθήσει να οργανώνουν τις μέρες τους.
- Ενθαρρύνετε τα να χρησιμοποιούν τετράδιο εργασιών για όλες τις σημειώσεις και τις ασκήσεις τους, ώστε να μην χάνονται υλικά.
Επιπλέον Πηγές Υποστήριξης
Όσο περισσότερη βοήθεια και ποικιλία μαθησιακών πόρων παρέχετε σε ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα δείτε.
Εάν είναι δυνατόν, προτείνετε να λάβει βοήθεια και από άλλους καθηγητές. Η εναλλαγή διδασκόντων και μεθόδων ενισχύει την κατανόηση και κρατά ζωντανό το ενδιαφέρον του μαθητή.
Τέλος, είναι σημαντικό το παιδί να αισθάνεται άνετα να μιλά για τη μαθησιακή του πορεία με τους συμμαθητές ή τους καθηγητές του. Αν όμως ο εκπαιδευτικός παρατηρήσει ότι το παιδί μένει πίσω, τότε η ατομική καθοδήγηση είναι η πιο αποτελεσματική λύση.
Χρήσιμες Συμβουλές για τη Διδασκαλία Παιδιών με Δυσλεξία στα Μαθηματικά
- Μην προσφέρετε εκτενή σημειώματα με πολύ κείμενο ως μέθοδο επανάληψης.
- Ξεκινήστε κάθε μάθημα κάνοντας μια σύντομη ανασκόπηση όσων διδαχθήκατε στο προηγούμενο.
- Αναλύστε κάθε μαθηματική πράξη σε μικρά, ξεκάθαρα βήματα, χρησιμοποιώντας οπτικά βοηθήματα για να διευκολύνετε την κατανόηση.
- Χρησιμοποιήστε χρώματα κατά τη διδασκαλία και επισημάνετε λέξεις-κλειδιά.
- Επαναλαμβάνετε τακτικά θέματα που έχουν καλυφθεί σε προηγούμενα μαθήματα για να δώσετε στους μαθητές την ευκαιρία να εμπεδώσουν τις γνώσεις τους.
- Διαχωρίστε τις εργασίες για το σπίτι ώστε να δίνετε στους μαθητές αρκετό χρόνο για να κατανοήσουν: αντί να μαθαίνετε 3 θεωρήματα σε διάστημα δύο εβδομάδων, μάθετε 1 θεώρημα την εβδομάδα και ελέγξτε τις γνώσεις του μαθητή πριν προχωρήσετε στο επόμενο.
- Βοηθήστε τους μαθητές να απομνημονεύσουν τα βασικά στοιχεία του μαθήματος και αφήστε τους να αναπαραστήσουν τα κύρια σημεία με διαγράμματα, γραφήματα και σχέδια. Καθώς η μάθηση προχωρά, ο μαθητής θα έχει δημιουργήσει έναν φάκελο με τις δικές του σημειώσεις, τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιήσει για επανάληψη.
- Στο τέλος κάθε μαθήματος, δημιουργήστε μια απλή λίστα με τα κύρια σημεία, δίνοντας έμφαση στις λέξεις-κλειδιά. Στόχος αυτού είναι να χωριστεί το μάθημα σε ενότητες.

Με σταθερή υποστήριξη, κάθε μαθητής μπορεί να βρει τη δική του μαθηματική «φωνή».
Όποια κι αν είναι η ηλικία, η υποστήριξη ενός παιδιού με δυσλεξία στα μαθηματικά δεν είναι ποτέ εύκολη, αλλά μπορεί να γίνει εξαιρετικά ικανοποιητική όταν το παιδί λάβει τη σωστή καθοδήγηση.
Πολλοί μαθητές, ανεξαρτήτως ηλικίας, δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις μαθηματικές έννοιες, ειδικά στα πιο προχωρημένα επίπεδα του σχολείου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μερικά ατομικά μαθήματα με έναν καθηγητή μαθηματικών μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην κατανόηση δύσκολων θεμάτων.
Όταν διδάσκετε μαθηματικά σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δεν έχει σημασία μόνο η γνώση του αντικειμένου, αλλά και η ικανότητα του δασκάλου να στηρίξει τον μαθητή με υπομονή και κατανόηση.
Η υπομονή είναι καθοριστική, όπως και η επίγνωση ότι τα δυνατά και αδύναμα σημεία των παιδιών με δυσλεξία ποικίλλουν. Για παράδειγμα, μπορεί να εκφράζονται προφορικά με ευκολία, χάρη στην ισχυρή τους οπτική αντίληψη, αλλά να δυσκολεύονται ιδιαίτερα στην ανάγνωση.
Όσο περισσότερα οπτικά βοηθήματα χρησιμοποιεί ένας καθηγητής, τόσο πιο εύκολα το παιδί θα κατανοήσει και θα συγκρατήσει τις πληροφορίες. Ενθαρρύνετε τη χρήση τετραδίων με γραμμές ή τετραγωνάκια, ώστε να διευκολύνεται η επίλυση προβλημάτων και η οργάνωση των πράξεων.
Τέλος, δοκιμάστε να χρησιμοποιείτε έγχρωμο χαρτί για τις σημειώσεις — μια πρακτική που μπορεί να βοηθήσει παιδιά που παρουσιάζουν σύνδρομο Irlen, το οποίο σχετίζεται με τις μαθησιακές δυσκολίες.
Η Σημασία της Ενσυναίσθησης στη Διδασκαλία των Μαθηματικών
Τέλος, μην ξεχνάτε ποτέ να δείχνετε ενσυναίσθηση, ανεκτικότητα και υπομονή προς τους μαθητές σας. Εξηγήστε όσο πιο καθαρά γίνεται, χρησιμοποιώντας συγκεκριμένα παραδείγματα για κάθε έννοια, και φροντίστε πάντα να ενθαρρύνετε το παιδί στη μαθησιακή του προσπάθεια.
Η ενσυναίσθηση είναι το θεμέλιο κάθε αποτελεσματικής διδασκαλίας.
Ντάνιελ Γκόλμαν
Ένας καθηγητής μαθηματικών πρέπει να διδάσκει στους μαθητές του διάφορους τρόπους να διορθώνουν τα λάθη τους, ώστε αυτή η διαδικασία να λειτουργεί ως επανάληψη και ενίσχυση της γνώσης.
Αποφύγετε τη χρήση περίπλοκου λεξιλογίου και προτιμήστε οπτικά παραδείγματα. Εφόσον η δυσλεξία σημαίνει «δυσκολία με τις λέξεις», είναι καλύτερο να κρατάτε τη γλώσσα απλή και κατανοητή, ώστε να αποφεύγεται η σύγχυση.
Δεν υπάρχει μία και μοναδική μέθοδος για να βοηθήσει κανείς τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να κατανοήσουν μαθηματικές έννοιες όπως η πρόσθεση και η αφαίρεση, ο πολλαπλασιασμός και η διαίρεση, οι αρνητικοί αριθμοί, η άλγεβρα, η γεωμετρία ή η στατιστική. Όμως, με επαρκή εξάσκηση, μπορούν να κατακτήσουν σταδιακά ακόμη και πιο σύνθετες δεξιότητες — από εξισώσεις μέχρι λογισμό και πράξεις με πολυώνυμα.
Αν αναζητάτε έναν αποτελεσματικό τρόπο υποστήριξης, γιατί να μην σκεφτείτε έναν καθηγητή μαθηματικών online; Οι διαδικτυακές συνεδρίες προσφέρουν ευελιξία, εξατομικευμένη καθοδήγηση και το ιδανικό περιβάλλον για να βοηθήσετε το παιδί σας να αγαπήσει ξανά τα μαθηματικά.









