Μαθαίνουν καλύτερα τα αγόρια ή τα κορίτσια στα μαθήματα Μαθηματικών;

beenhere
Οι διαφορές είναι πιο μικρές απ’ όσο νομίζουμε

Παρότι συχνά πιστεύουμε ότι τα αγόρια υπερέχουν στα Μαθηματικά, οι έρευνες δείχνουν πως οι επιδόσεις είναι σχεδόν ίδιες. Αυτό που αλλάζει είναι η αυτοπεποίθηση και οι προσδοκίες από το περιβάλλον.

Γιατί λιγότερες μαθήτριες επιλέγουν σπουδές στις θετικές επιστήμες; Ακόμη και στον 21ο αιώνα, η συζήτηση για το αν υπάρχουν διαφορές ικανοτήτων ανάμεσα στα φύλα παραμένει ζωντανή.

Έρευνα του Πανεπιστημίου Aix-Marseille δείχνει ότι τα κορίτσια έχουν συχνά χαμηλότερες επιδόσεις στα επιστημονικά μαθήματα όχι λόγω ικανότητας, αλλά επειδή οι προσδοκίες από εκπαιδευτικούς και γονείς είναι χαμηλότερες· έτσι, δεν λαμβάνουν την ίδια καθοδήγηση και ενθάρρυνση με τα αγόρια. Με άλλα λόγια, το περιβάλλον επηρεάζει την αυτοπεποίθηση και την πορεία τους.

Μπορεί, λοιπόν, ο/η καθένας/καθεμία να γίνει “άνθρωπος των Μαθηματικών”; Στο άρθρο αυτό εξερευνούμε τις πιθανές διαφορές στον τρόπο μάθησης και—κυρίως—πρακτικούς τρόπους να τις ξεπεράσουμε: από κουίζ μαθηματικών και έξυπνα μαθηματικά προβλήματα μέχρι δημιουργικά παιχνίδια (ναι, και παιχνίδια για κορίτσια, αλλά και για αγόρια), ώστε τα μαθηματικά να γίνουν προσιτά και απολαυστικά για όλους/όλες.

Τα έξυπνα μαθηματικά προβλήματα ενισχύουν την αυτοπεποίθηση στα μαθήματα Μαθηματικών για όλα τα παιδιά.
Τα έξυπνα μαθηματικά προβλήματα βοηθούν όλα τα παιδιά να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση στα μαθήματα Μαθηματικών. - Φωτογραφία από τον Vitaly Gariev στο Unsplash
Οι καλύτεροι δάσκαλοι Μαθηματικών στη διάθεσή σας
Nikolas
5
5 (6 avis)
Nikolas
25€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Ελενη
5
5 (9 avis)
Ελενη
13€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Υρώ
5
5 (11 avis)
Υρώ
14€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Αποστόλης
5
5 (9 avis)
Αποστόλης
15€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Ηλιάνα
5
5 (9 avis)
Ηλιάνα
10€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Savvas
5
5 (6 avis)
Savvas
12€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Μαριάντη
5
5 (7 avis)
Μαριάντη
15€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Σοφια
5
5 (7 avis)
Σοφια
11€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Nikolas
5
5 (6 avis)
Nikolas
25€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Ελενη
5
5 (9 avis)
Ελενη
13€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Υρώ
5
5 (11 avis)
Υρώ
14€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Αποστόλης
5
5 (9 avis)
Αποστόλης
15€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Ηλιάνα
5
5 (9 avis)
Ηλιάνα
10€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Savvas
5
5 (6 avis)
Savvas
12€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Μαριάντη
5
5 (7 avis)
Μαριάντη
15€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Σοφια
5
5 (7 avis)
Σοφια
11€
/h
Gift icon
1ο μάθημα δωρεάν!
Ξεκίνα τώρα

Μαθήματα Μαθηματικών: Υπάρχει πράγματι διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα;

Στην Ελλάδα, τα στατιστικά δείχνουν ότι τα κορίτσια υπερέχουν συχνά στα θεωρητικά μαθήματα, ενώ τα αγόρια εμφανίζονται ελαφρώς πιο δυνατά στα μαθηματικά και στις θετικές επιστήμες.

Όμως η διαφορά είναι ελάχιστη και, σύμφωνα με ερευνητές του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του ΟΟΣΑ, δεν οφείλεται σε έμφυτες ικανότητες, αλλά κυρίως στις προσδοκίες και την ενθάρρυνση που λαμβάνουν τα παιδιά από γονείς και καθηγητές.

Για παράδειγμα, στην ηλικία των 14–15 ετών, τα κορίτσια στην Ελλάδα σημειώνουν παρόμοιες επιδόσεις στα Μαθηματικά με τα αγόρια, αλλά συχνά δηλώνουν μικρότερη αυτοπεποίθηση ή αποφεύγουν να ασχοληθούν με «δύσκολα» ή «αντρικά» μαθηματικά θέματα, όπως γεωμετρία ή άλγεβρα.

Από την άλλη, πολλά αγόρια τείνουν να συμμετέχουν πιο ενεργά σε κουίζ μαθηματικών, έξυπνα μαθηματικά προβλήματα και δραστηριότητες όπως Sudoku ή λογικά παιχνίδια, που ενισχύουν την ταχύτητα σκέψης και την αυτοπεποίθηση.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι τα κορίτσια δεν μπορούν να πετύχουν το ίδιο ή και καλύτερα. Αντίθετα, όταν έχουν τη σωστή υποστήριξη —είτε στο σχολείο είτε μέσω εντατικών μαθημάτων Μαθηματικών— η πρόοδος είναι εντυπωσιακή.

Όπως αποδεικνύουν διεθνείς και ελληνικές έρευνες, το φύλο δεν καθορίζει την ικανότητα στα Μαθηματικά, αλλά το περιβάλλον, η στάση των ενηλίκων και η ποιότητα της διδασκαλίας.

Αγόρια vs Κορίτσια: Έχουν τα Μαθηματικά Φύλο;

Με μια πρώτη ματιά, η διαφορά ανάμεσα στα φύλα στα μαθηματικά φαίνεται να οφείλεται στις προτιμήσεις των μαθητών. Τα αγόρια δείχνουν μεγαλύτερη κλίση προς τα πρακτικά και επιστημονικά αντικείμενα, ενώ τα κορίτσια επιλέγουν συχνότερα τη λογοτεχνία, την ιστορία ή τις τέχνες.

Αν δούμε τα επίσημα στοιχεία και στην Ελλάδα, παρατηρούμε παρόμοιες τάσεις: οι γυναίκες υπερεκπροσωπούνται σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η κοινωνική φροντίδα και ο τουρισμός, ενώ στους κλάδους της μηχανικής, της πληροφορικής και των θετικών επιστημών τα ποσοστά των ανδρών παραμένουν υψηλότερα.

beenhere
Οι επιλογές δεν αντικατοπτρίζουν τις ικανότητες

Το γεγονός ότι περισσότερα αγόρια ακολουθούν θετικές σπουδές και περισσότερα κορίτσια θεωρητικές δεν σημαίνει ότι έχουν διαφορετικές ικανότητες στα μαθήματα Μαθηματικών — αλλά διαφορετική ενθάρρυνση και καθοδήγηση.

Αυτό δεν σημαίνει ότι τα κορίτσια έχουν λιγότερες ικανότητες στα μαθηματικά, αλλά ότι συχνά αποθαρρύνονται — έστω και ασυνείδητα — από το να τα ακολουθήσουν, θεωρώντας πως είναι «ανδρικά» μαθήματα.

Είναι τα Μαθηματικά «ανδρική» υπόθεση;

Με μια πρώτη ματιά, φαίνεται ότι η διαφορά μεταξύ των φύλων στα μαθηματικά οφείλεται στις προτιμήσεις των μαθητών, με τα αγόρια να τείνουν περισσότερο να επιλέγουν πρακτικά και επιστημονικά μαθήματα και τα κορίτσια τη λογοτεχνία, την ιστορία και τα καλλιτεχνικά.

Ακόμα κι όταν όλα τα παιδιά γνωρίζουν τις βασικές έννοιες – όπως μέτρηση, πρόσθεση, αφαίρεση ή αναγνώριση ζυγών και μονών αριθμών – τα αγόρια συχνά επιλέγουν να εμβαθύνουν στα μαθήματα Μαθηματικών, ενώ τα κορίτσια διαμοιράζουν την προσοχή τους και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα, όπως η γλώσσα ή οι τέχνες. Έτσι, τα αγόρια φαίνονται να προχωρούν λίγο πιο γρήγορα σε επίπεδο μαθηματικών δεξιοτήτων, χωρίς όμως να σημαίνει ότι είναι πιο ικανά.

Στην Ελλάδα, τα στοιχεία δείχνουν ότι μικρότερο ποσοστό μαθητριών ακολουθεί θετική ή τεχνολογική κατεύθυνση στο λύκειο. Συνήθως, έχουν μεγαλύτερη κλίση προς τις θεωρητικές σπουδές.

Πώς μπορεί να εξηγηθεί αυτό το φαινόμενο; Γιατί τα κορίτσια δεν εμπνέονται από τα μαθηματικά;

Τα κορίτσια μπορεί να αφιερώνουν λιγότερο χρόνο στα Μαθηματικά, αλλά συχνά έχουν καλύτερη συνολική επίδοση. Με τη σωστή καθοδήγηση, μπορούν να προχωρήσουν εξίσου — ή και περισσότερο — από τα αγόρια.

Παιδικές Αναμνήσεις

Δύο ερευνητές, η Isabelle Régner και ο Pascal Huguet, μελέτησαν το ζήτημα της ανισότητας των φύλων στα μαθηματικά, εξετάζοντας τη φήμη των γυναικών σε μαθηματικά και επιστημονικά επαγγέλματα και τον τρόπο με τον οποίο αυτή επηρεάζει τη μάθηση των μαθηματικών για τα παιδιά και τους βαθμούς τους.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο ψυχολόγος Claude Steele του Πανεπιστημίου Stanford διερεύνησε γιατί οι γυναίκες είχαν χαμηλότερες βαθμολογίες στα τεστ εισαγωγής σε πανεπιστήμια. Στο πείραμά του, παρουσίασε τις ίδιες εξετάσεις σε ουδέτερο πλαίσιο, χωρίς να δοθεί έμφαση στα Μαθηματικά ως «μέτρο ικανότητας».

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, σε αυτή την περίπτωση, άνδρες και γυναίκες πέτυχαν ίδιες επιδόσεις. Η έρευνα κατέληξε πως η χαμηλότερη παρουσία των γυναικών στα μαθηματικά και στις θετικές επιστήμες δεν οφείλεται στην ικανότητα, αλλά στο γεγονός ότι αποθαρρύνονται από το να τα ακολουθήσουν.

Όταν τα Μαθηματικά παρουσιάζονται ως πεδίο για λίγους, τα παιδιά που νιώθουν «εκτός» απομακρύνονται.

Ισαμπέλλε Ρέγκνερ

Μια Νέα Προσέγγιση

Οι Régner και Huguet, επηρεασμένοι από τα ευρήματα της προηγούμενης έρευνάς τους, αποφάσισαν να τα δοκιμάσουν στην πράξη. Ζήτησαν από περίπου 100 παιδιά, ηλικίας 11–13 ετών, να δημιουργήσουν ένα πρόσωπο.

Η μισή ομάδα έπρεπε να το φτιάξει χρησιμοποιώντας στοιχεία γεωμετρίας, ενώ η άλλη μισή να το σχεδιάσει καλλιτεχνικά.

Τα αποτελέσματα ήταν ενδεικτικά: τα κορίτσια της «γεωμετρικής» ομάδας είχαν χαμηλότερες επιδόσεις από τα αγόρια, ενώ στην «καλλιτεχνική» ομάδα συνέβη το αντίθετο.

Οι ερευνητές κατέληξαν ότι ακόμη και η ιδέα πως μια δραστηριότητα απαιτεί μαθηματικές δεξιότητες ήταν αρκετή για να μειώσει την αυτοπεποίθηση των κοριτσιών.

Η επιτυχία στα μαθήματα Μαθηματικών επομένως δεν εξαρτάται από το φύλο, αλλά μπορεί να επηρεαστεί από παράγοντες όπως η δυσλεξία ή άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, που κάνουν την κατανόηση των μαθηματικών εννοιών πιο απαιτητική.

Όταν υπάρχουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. δυσλεξία), η στοχευμένη καθοδήγηση κάνει τη διαφορά. Δείτε πρακτικές τεχνικές για στήριξη παιδιών με δυσκολίες στα μαθηματικά με πολυαισθητηριακές μεθόδους.

Ομαδική επίλυση μαθηματικών προβλημάτων - Φωτογραφία από τον Vitaly Gariev στο Unsplash

Η Επίδραση του Πολιτισμού και της Οικογένειας

Το μεγαλύτερο μέρος της γνώσης μας διαμορφώνεται από την παιδική ηλικία. Από το νηπιαγωγείο κιόλας, τα παιδιά αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τη σημασία που έχει η καλή επίδοση στα μαθηματικά για το μέλλον τους. Για πιο στέρεες βάσεις από νωρίς, δες πώς τα μαθηματικά στο νηπιαγωγείο ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και τη μελλοντική πρόοδο.

Από μικρή ηλικία, τα αγόρια συνήθως έλκονται από δραστηριότητες που περιλαμβάνουν έξυπνα μαθηματικά προβλήματα, κατασκευές ή ομαδικά παιχνίδια μαθηματικών, τα οποία αναπτύσσουν τη χωρική αντίληψη και τη λογική σκέψη. Τα κορίτσια, αντίθετα, προτιμούν συχνά να παίζουν σε εσωτερικούς χώρους, αναπαράγοντας κοινωνικούς ρόλους – όπως «οικογένεια» ή «μαγαζί» – που ενισχύουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες.

Το παιχνίδι είναι ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά κατανοούν τον κόσμο γύρω τους. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή τη φυσική διάθεση, εντάσσοντας κουίζ μαθηματικών ή απλά παιχνίδια για κορίτσια και αγόρια που συνδυάζουν διασκέδαση και μάθηση. Έτσι, τα παιδιά μπορούν να μάθουν τον πίνακα πολλαπλασιασμού, τις αριθμητικές ακολουθίες ή τις βασικές πράξεις με ευχάριστο τρόπο.

Ένα απλό παράδειγμα; Μπορείτε να απαγγέλλετε τον πίνακα πολλαπλασιασμού καθώς ετοιμάζετε το φαγητό ή στη διαδρομή προς το σχολείο!

Αν και αυτή η διαφοροποίηση στις προτιμήσεις μειώνεται με τον χρόνο, συχνά εξηγεί γιατί αργότερα, στο λύκειο, κάποια παιδιά επιλέγουν θετικές και άλλα θεωρητικές κατευθύνσεις.

Οι γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν εξίσου αγόρια και κορίτσια μέσα από δραστηριότητες που κάνουν τη γνώση ευχάριστη. Δες πώς η δημιουργική μελέτη μαθηματικών στο σπίτι βοηθά τα παιδιά να ανακαλύψουν τη χαρά των αριθμών χωρίς πίεση.

beenhere
Παιχνίδι: το κλειδί της μάθησης

Τα παιχνίδια για κορίτσια και αγόρια που περιλαμβάνουν λογική και αριθμούς μπορούν να ενισχύσουν την αγάπη για τα μαθήματα Μαθηματικών. Μέσα από κουίζ και δραστηριότητες, τα παιδιά μαθαίνουν χωρίς να το καταλαβαίνουν.

Μπορούν να Αλλάξουν τα Πράγματα στα Μαθήματα Μαθηματικών;

Αν μπορούν να αλλάξουν, πρέπει να αλλάξουν; Οι περισσότεροι θα απαντούσαν «ναι».

Τα κορίτσια δεν θα έπρεπε να νιώθουν πίεση να ακολουθήσουν επαγγέλματα που δεν τους ταιριάζουν, μόνο και μόνο για να προσαρμοστούν σε στερεότυπα.

Πώς, λοιπόν, αλλάζουν τα πράγματα; Από την πιο νεαρή δυνατή ηλικία, τα κορίτσια και τα αγόρια θα πρέπει να ενημερώνονται ότι μέρος των προσωπικών τους προτιμήσεων είναι αποτέλεσμα της μαθηματικής τους εκπαίδευσης και του υποβάθρου τους, αλλά ότι, όσον αφορά τον εκπαιδευτικό και επαγγελματικό προσανατολισμό, εξαρτάται από αυτά ποια πορεία θα επιλέξουν.

Σε πιο βαθύ επίπεδο, η αλλαγή ξεκινά από την οικογένεια. Όταν τα παιδιά βλέπουν τους γονείς τους να μοιράζονται ισότιμα τις δουλειές του σπιτιού και να συνεργάζονται, καταλαβαίνουν ότι δεν υπάρχουν «αντρικές» ή «γυναικείες» δουλειές — μόνο άνθρωποι που συνεργάζονται για να πετύχουν κάτι μαζί.

Η ίδια λογική ισχύει και για τα μαθηματικά. Αν τα κορίτσια μάθουν από μικρά ότι μπορούν να πετύχουν το ίδιο καλά όσο και τα αγόρια, δεν θα περιορίζονται από στερεότυπα ή φόβους αποτυχίας.

Η επιτυχία στα μαθηματικά απαιτεί υποστήριξη, συγκέντρωση και έμπνευση. Ένας έμπειρος καθηγητής ή καθηγήτρια μπορεί να βοηθήσει το παιδί να αποκτήσει αυτοπεποίθηση, να οργανώσει τη μελέτη του και να κατανοήσει τη σημασία των Μαθηματικών στην καθημερινότητα.

Τα παιδιά απολαμβάνουν περισσότερο τη μάθηση όταν αισθάνονται άνετα. Είτε με ιδιαίτερα, είτε μέσα από παιχνίδια μαθηματικών, κουίζ μαθηματικών, ή ακόμη και έξυπνα μαθηματικά προβλήματα στο σπίτι, η γνώση μπορεί να γίνει ευχάριστη και δημιουργική. Δες εδώ περισσότερες ιδέες για παιχνίδια και δραστηριότητες που βοηθούν τα μικρά παιδιά να κατανοήσουν τα μαθηματικά.

Σήμερα υπάρχουν δεκάδες δωρεάν πηγές για παιδιά: εκπαιδευτικές εφαρμογές, διαδραστικά κουίζ και φύλλα ασκήσεων που μετατρέπουν τη μελέτη σε παιχνίδι. Τα μαθηματικά μπορούν να συνδυάζουν διασκέδαση και γνώση — γιατί τα Μαθηματικά δείχνουν ότι με προσπάθεια και επιμονή, όλα είναι εφικτά.

Σας άρεσε αυτό το άρθρο; Βαθμολογήστε το!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Μαρίνος Καταπόδης

Μου αρέσει το διάβασμα, η γυμναστική, το kick boxing και οι καταδύσεις. Προσπαθώ πάντα να πλησιάσω αδέσποτα γατάκια και συνήθως καταλήγω να με γρατζουνάνε.